Kortfattat fungerar en mekanisk klocka genom att en fjäder dras upp med hjälp av em kronan alternativt en rotor, som kallad drivfjäder. När du drar upp klockan spänns fjädern och när den långsamt snurrar tillbaka frigörs energi. Den energin går genom ett system av kugghjul och överförs till balanshjulet, som svänger fram och tillbaka i jämn takt. Det fungerar som klockans "hjärta" och håller tiden. Ett gångparti (ankargång) reglerar hur snabbt kugghjulen rör sig, så att visarna tickar fram i rätt takt.

I denna bloggpost undersöks närmare funktionen av en Mekaniskt urverk i dess enkelhet. Vi kommer gå igenom principen och
förenklingen av hur ett urverk fungerar, för att tillfredsställa nyfikna och intresserade besökare.

Har förklarat vad ett urverk är i ett tidigare inlägg. Se "Vad är ett urverk?".

Barrelcomplete

Hjärtat av klockan

Komplett fjäderhus med fjädern inlindad samt axeln som går igenom huset.

Består av tre olika delar Barrel, Barrel abor och Mainspring, som driver klockan.

Dvs en fjäderhuset, fjäderhusaxel och fjädern. som fördelar kraften i klockan.

Drivfjäder (Mainspring)

Fjäder, detta är automatisk version av en fjäder.

En drivfjäder som laddas med energi genom man snurrar på kronan eller en rotor klockan.

Kort sagt finns det två olika typer av fjädrar.

  • En som är gjord för vanliga mekaniska klockor dvs klockor där
    man måste snurra upp själv med kronan.
  • Den andra är gjord för Automatiska klockor som
    snurrar upp automatiskt med hjälp av en rotor som siter på baksidan
    av klockan.

Det finns framförallt andra varianter av fjädrar i speciellt äldre klockor. Men vid service av dessa byts detta
ofta ut till modernare och bättre versioner.

Fjäderhuset (Barrel)

Fjäderhuset med fjädern inlindad i.

Är ett tunna som fjädern snurras in i för att kunna för kunna fördela kraften.

Här finns det enkelt också sätt två olika typer av fjädrar.

  • En som är gjord för vanliga mekaniska klockor dvs klockor där
    man måste snurra upp själv med kronan.
  • Den andra är gjord för Automatiska klockor som
    snurrar upp automatiskt med hjälp av en rotor som siter på baksidan
    av klockan.

Fjäderhusaxeln (Barrel Abor)

Lätt sagt är det en axel som fjäderhuset snurrar runt.

En axel passerar genom fjäderhuset och sitter mellan två plattor som tillåter axeln att rotera. I fjäderhuset finns en hake där fjädern fäster i.
När klockan dras upp med hjälp av kronan alternativt en rotor så späns fjädern genom axeln.

Geartrain

(Kan även kallas Trains of wheels)

Skiss hur geartrain ser ut.

Hjul och drivar mellan plattorna i uret inkluderande fjäderhuset, centumhjulet, mellanhjulet och sekundhjulet.
Detta kallas ofta Train of wheels. eller Geartrain.

  1. Hjulet - Fjäderhuset, har vi gått igenom som är det första hjulet.
  2. Hjulet - Centrumhjulet, som driver driver timvisaren framåt.
  3. Hjulet - Mellanhjulet (transporthjulet), sitter mellan centerhjulet och fjärdehjulet. Tredjehjulet uppgift är att ha utväxlingsförhållande på 1 to 60 mellan
    centrumhjulet och fjärdehjulet.
  4. Hjulet - Transporthjul, Överför kraft från transporthjulet till gånghjulet (sekundhjulet). Ibland är sekundvisaren fästad vid detta hjul (liten sekundvisare). Framförallt vanligt
    vid äldre urverk.

Gångparti (Lever escapement)

Escapement består av tre delar gånghjul, gånghake och balansen. Denna anordning pulserar kraften som fjäder avger och göra att den
oscillerande rotorn fram och tillbaka släpps ut i rätt hastighet och klockan håller tiden.

Gånghjul (Escape wheel)

Ett hjul vilket låser fjäderhuset i en riktning men är även uppdragshjul verkande med kraft från kronhjulet.

Gånghake (Pallet fork)

Ankarformad detalj vilken dels spärrar gånghjulet och dels mottar en impuls
vilken överförs till balansen via gaffeln och liverstenen. Kallas även ankare. 

Balansen

Detta brukar helt enkelt balansen, den bestär av många delar som reglerar klockans tidshållsning.

Denna uppfinning är ett kapitel av sig själv. Som kommer få en uppdatering i ett annat inlägg, som går in mer hur balansen fungerar.

Sammanfattnig av hur ett Urverk fungerar

Klockan drivs av en fjäder som lindas upp med hjälp av kronan eller en rotor. Fjädern i fjäderhuset överför sin kraft genom en serie av hjul som kallas geartain eller train of wheels. Två av dessa hjul har axlar med förlängningar till urtavlan som driver visarna på klockan. Efter geartain kommer ett ankare (pallet fork) och Gånghjul (Escape wheel) tillsammans med balansen, vilka reglerar kraftimpulserna och styr klockans rörelse fram och tillbaka.

Det är denna fina mekanism som ligger bakom klockans precision och förmåga att hålla tiden korrekt. Genom att förstå hur dessa komponenter samverkar och påverkar varandra kan man uppskatta den konstnärliga och tekniska skickligheten som ligger bakom varje klockas funktion och dess unika karaktär.